Terima kasih atas kunjungan berharga anda. Jadikan ia berharga dengan bermain di column kempen saya (saya akan balas jasa anda).
Blog ini di'maintain'oleh blogger yang masih ayam dalam teknik editing. So kalo berat sgt nak load page tu, sila inform. Owner akan cuba buangkan any load yang tak perlu. Kalo ada sebarang cadangan lagi bagus. Send dekat
pakcoh@gmail.com

Monday, March 21, 2011

Hasil Dari Merebus Telur Dengan Air Kencing

Sekilas pandang tiada yang aneh pada masakan tradisional masyarakat Dongyang, China. Semua orang memanggilnya dengan panggilan biasa 'Telur Rebus'. Tetapi mampukah anda menahan rasa jijik setelah mengetahui cerita disebalik penghasilan telur rebus ini?

Masyarakat setempat menyebutnya 'tong zi dan' atau 'boy egg'. Sebutan ini merujuk ciri khas telur yang direbus di dalam air kencing anak laki-laki, bukannya di dalam air mendidih.

Lu Ming, penduduk asal di sana, mengatakan, 'boy egg' menjadi makanan tradisional yang cukup digemari masyarakat tempatan sejak beribu-ribu tahun silam. Pada 2008, hidangan ini bahkan didaftarkan di bawah warisan budaya yang dilestarikan.
http://calorielab.com/news/wp-images/post-images/egg02_thumb-468x313.jpg

Di masa lalu, 'boy egg' menjadi hidangan spesial setiap musim semi. Masyarakat setempat menjadikannya sebagai santapan lazat yang menyihatkan. Sejumlah pakar kesihatan tradisional di China sepakat bahawa kandungan nutrisi urin akan meningkatkan nilai gizi telur.


Lu Ming mengatakan bahwa kualiti urin terbaik berasal dari anak laki-laki usia di bawah 10 tahun. Ini terkait dengan pola makanan anak yang cenderung masih sehit. "Kami mengumpulkan urin dari sekolah-sekolah di periuk yang sudah kami siapkan setiap hari," ujarnya.

Penyajian telur ini memerlukan waktu yang  cukup panjang. Pertama, telur mentah direndam di dalam periuk berisi urin. Setelah tercelup sempurna, periuk dipanaskan hingga urin mendidih. Dalam suhu maksimal, telur biasanya akan retak sehingga urin akan merembes ke dalamnya. Setelah masak, biarkan telur terendam urin selama satu hari. 
http://media.vivanews.com/thumbs2/2011/03/16/106971_telur-rebus-urin_300_225.jpg

Lu Ming sangat ingin berkongsi kelazatan dan nutrisi telur tersebut ke seluruh dunia. "Kami mendorong eksport telur ini, karena kami ingin orang di luar China bisa sepenuhnya menghargai kelazatan masakan kami," ujarnya.

14 comments:

  1. eeee.... sangat jijik.
    jangan la jual kat malaysia.

    ReplyDelete
  2. yew~~~tlg jgn ade bnde pelik2 cam gini kat mlysia~

    ReplyDelete
  3. Benda jijik macam ni pun dorang makan ke. Eeeew. Pengotor betul~

    ReplyDelete
  4. yaii...ellen tak sanggup plak nak makan...

    ReplyDelete
  5. tak tergamak le nak mkn..adoi la!

    ReplyDelete
  6. eeeeeeeeeeeeeeee najis la jadinya huhu

    ReplyDelete
  7. nasib bek dh makan baru tngok..lau tak puasa tanpa niat la hari ni..huhu
    eeeeee.....

    ReplyDelete
  8. yakkk...ada ke macam tu... haih

    ReplyDelete
  9. wow.mesti masin2 sedap je ni.haha.penuh nutrisi! kalo org ngandung ngidam nk makan mnde ni cane..eeeeee!not me pls.

    ReplyDelete
  10. eeeuwww!!!geli kot nk makan..huh,ada jugk style cmni

    ReplyDelete
  11. erkk ? gile ahh , tak teringin langsung . pehh ade jugak orang sanggup makan benda macam ni kan ? hishhh ......

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...